Gaia ΝΕΑ

Η έγκυρη ενημέρωση για όλα όσα συμβαίνουν στον Αγροτικό τομέα

  • Όλες οι Ειδήσεις
    Όλες οι Ειδήσεις Όλες οι καταχωρήσεις ανά ημερομηνία δημοσίευσης.
  • Κατηγορίες
    Κατηγορίες Εμφανίζει μια λίστα κατηγοριών από αυτό το blog.
  • Ετικέτες
    Ετικέτες Εμφανίζει μια λίστα των ετικετών που έχουν χρησιμοποιηθεί στο blog.
Αναρτήθηκε από σε ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ GAIA
  • Μέγεθος γραμματοσειράς: Μεγαλύτερο Μικρότερο
  • Επισκέψεις: 936
  • Εκτύπωση

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 3o Πανελλήνιο Συνέδριο για την ανάπτυξη της Ελληνικής Γεωργίας

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 3o Πανελλήνιο Συνέδριο για την ανάπτυξη της Ελληνικής Γεωργίας«Προτάσεις και θέσης συνεταιριστικής επιχειρηματικότητα», ήταν το θέμα της τρίτης και τελευταίας θεματικής ενότητας που πραγματοποιήθηκε στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ που ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Παρασκευής 5 Οκτωβρίου. Σε αυτό συμμετείχαν οι κ.κ. Γεώργιος Χατζηγεωργίου, Οικονομολόγος, Στέλεχος Επιχειρήσεων, Χαράλαμπος Φιλαδαρλής, Δ/ντής Υποστήριξης και Ανάπτυξης Εξαγωγών GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, Αθανάσιος Τσιοτίνας, πρόεδρος Αγροτικού Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Αρκαδίας «Η Ένωση», Χρήστος Γιαννακάκης, Σύμβουλος Αγροτικού Συνεταιρισμού Venus Growers. Συντονιστής ήταν ο κ. Βασίλης Κάππας, Δ/ντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.
 
Στην συμβολή της προβολής και προώθησης στην επιχειρηματική ανάπτυξη αναφέρθηκε στην συνέχεια ο Χρήστος Γιαννακάκης, σύμβουλος Αγροτικού Συνεταιρισμού Venus Growers. Ο Χρ. Γιαννακάκης ανέφερε ότι σήμερα η ολοκλήρωση της παραγωγικής προσπάθειας, δεν συνίσταται μόνο στην παραγωγή του προϊόντος αλλά και στην προβολή, την προώθηση και την διανομή του στις αγορές. «Επιδιώκοντας όμως την μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των διατιθέμενων πόρων, η εμπειρία, μας οδηγεί να επισημάνουμε και να προτείνουμε δράσεις οι οποίες είναι απαραίτητο να υλοποιούνται», σημείωσε, αναφέροντας τους άξονες των 7 δράσεων, που επιδοτούνται και μπορούν να εμπλουτίζονται και να ποικίλουν ανάλογα με το κάθε προϊόν.
 
Χαρακτηριστικά ανέφερε, ο Χρ. Γιαννακάκης, το πρόσφατο παράδειγμα της χρησιμότητας των προγραμμάτων και την αξιοποίησή τους στην προσπάθεια άμεσου ανοίγματος νέων αγορών μετά την επιβολή του ρωσικού εμπάργκο  «Προσδιορίστηκαν άμεσα οι αγορές, τροποποιήθηκαν τα επιχειρησιακά προγράμματα των Οργανώσεων Παραγωγών για να υλοποιηθούν δράσεις έρευνας νέων αγορών και ακολούθως υποβλήθηκαν προγράμματα προώθησης στην ΕΕ, τα οποία ήδη έχουν εγκριθεί και ξεκίνησαν να υλοποιούνται με ενθαρρυντικά αποτελέσματα».
 
Αναλυτικά ο κ. Γιαννακάκης ανέφερε:
Τα τελευταία 10 χρόνια, ξεκίνησαν οι παραγωγικοί φορείς της χώρας μας, την υλοποίηση επιδοτούμενων από την Ε.Ε. προγραμμάτων, για την προώθηση και προβολή των αγροτικών προϊόντων στις αγορές. Τα προγράμματα αυτά αποτέλεσαν ένα ισχιρό εμπορικό εργαλείο, για όλες τις αγροτικές επιχειρήσεις΄
Σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης υλοποιούνται 27 εθνικά προγράμματα, δαπάνης 91.400.000 ευρώ και 8 διακρατικά προγράμματα, με ελληνικό συντονισμό, δαπάνης 22.200.000 ευρώ. Τα προγράμματα αυτά έχουν επιχορήγηση 70% με εθνική συμμετοχή το 70% ενώ από εφέτος πλέον χρηματοδοτούνται κατά 100% από την Ε.Ε., με ύψος επιχορήγησης η οποία σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να φτάσει το 90% της δαπάνης.
Οι αιτήσεις και οι αξιολογήσεις, υποβάλλονται και πραγματοποιούνται στις Βρυξέλλες ενώ υπάρχει πλέον ιεράρχηση στόχων, η οποία προσδιορίζεται από τις κεντρικές υπηρεσίες της Ένωσης, με ανάλογη κατανομή των κονδυλίων ανά αγορές στόχους. Ταυτόχρονα δίνεται απόλυτη προτεραιότητα ένταξης στα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης και Γεωγραφικής Ένδειξης, καθώς επίσης και στους φορείς των οργανωμένων παραγωγικών σχημάτων όπως για παράδειγμα τις Διεπαγγελματικές Οργανώσεις, μέσα από τους οποίους πρέπει να αντιπροσωπεύεται τουλάχιστον το 50% εκάστου κλάδου.
 
Σήμερα η ολοκλήρωση  της παραγωγικής προσπάθειας, δεν συνίσταται μόνο στην παραγωγή του προϊόντος αλλά και στη προβολή, τη προώθηση και τη διανομή τους στις αγορές.
 
Στην Ελλάδα δυστυχώς έχουμε αποδιαρθρώσει πλήρως το παραγωγικό σύστημα, με αποτέλεσμα αφενός η παραγωγή του προϊόντος να μην είναι συνδεδεμένη με το σύστημα της αγοράς και έτσι λοιπόν πρώτα παράγουμε και μετά ψάχνουμε να βρούμε που θα πουλήσουμε και αφετέρου τα μηνύματα της αγοράς να φτάνουν καθυστερημένα στον παραγωγικό μηχανισμό με αποτέλεσμα είτε την υπερπαραγωγή και υπερπροσφορά προϊόντων είτε την έλλειψη.
 
Η απόφαση της Ε.Ε. να στηρίζει τα προγράμματα προώθησης που χρηματοδοτεί μέσα από τα μεγάλα οργανωμένα σχήματα που συγκεντρώνουν τουλάχιστον το ήμισυ της παραγωγής έκτασης ομάδας προϊόντων, έρχεται να επιβάλει έμμεσα στην Ελλάδα την δημιουργία αντίστοιχων επιχειρηματικών συνεργασιών η οποία θα συμβάλει σημαντικά στο πολύ σπουδαίο ζήτημα του προγραμματισμού της παραγωγής. Επίσης η κατανομή των κονδυλίων από την Ε.Ε. σε χώρες στόχους δείχνει την κατεύθυνση που πρέπει να έχουν οι προσπάθειες διείσδυσης σε νέες αγορές.
 
Από την μέχρι τώρα εμπειρία στην υλοποίηση προγραμμάτων προώθησης, μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι μόνο θετικά αποτελέσματα προκύπτουν από τις ενέργειες αυτές. Αναμφίβολα τα εν λόγω θετικά αποτελέσματα έχουν μια διαφορετική κλίμακα απόδοσης η οποία καθορίζεται από το φορέα υλοποίησης και τα προϊόντα που προωθεί, τις μεθόδους που χρησιμοποιεί και βέβαια την εμπορική δύναμη και τον όγκο των προϊόντων που διαθέτει.
 
Ακόμα και στην ελάχιστη βαθμίδα της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων η απόκτηση της γνώσης της διεθνούς αγοράς από τους Διοικούντες την αγροτική επιχείρηση, η επαφή και η αίσθηση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στο οποίο κινείται το προϊόν είναι μια μοναδική εμπειρία, η οποία σαφέστατα αναβαθμίζει τους εμπλεκόμενους στην παραγωγή και εμπορία του προϊόντος.
 
Επιδιώκοντας όμως την μέγιστη αξιοποίηση των διατιθέμενων πόρων, η εμπειρία μας οδηγεί να επισημάνουμε και να προτείνουμε τις εξής δράσεις οι οποίες είναι απαραίτητο να υλοποιούνται. 
- Πρώτο είναι η συμμετοχή σε στοχευμένες κλαδικές διεθνείς εκθέσεις όπου πρέπει να παρουσιάζονται τα προϊόντα.
- Δεύτερο, να οργανώνονται ενημερωτικά events 
- Τρίτο να διοργανώνεται επισκέψεις στις εγκαταστάσεις εισαγωγέων, διανομέων, αγοραστών.
- Τέταρτο, η δημιουργία προσωπικής φιλικής σχέση με τους πελάτες μέσα από κοινωνικές εκδηλώσεις.
- Πέμπτο, η πρόσκληση για επίσκεψη στη χώρα μας των εμπορικών συνεργατών.
- Έκτο, η διοργάνωση εκδηλώσεων και ενεργειών που απευθύνονται απευθείας προς τον καταναλωτή
- Έβδομο, η προβολή ενημερωτικών τηλεοπτικών ταινιών από την παραγωγή. 
Πρόσφατο παράδειγμα, της χρησιμότητας των προγραμμάτων που αναφέρομαι, ήταν η αξιοποίηση τους στην προσπάθεια.
 
Από την πλευρά του ο κ. Γεώργιος Χατζηγεωργίου, Οικονομολόγος, Στέλεχος Επιχειρήσεων, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «η εξέλιξη του κόστους των εισροών αποτελούσε και αποτελεί σημαντικό ζήτημα. Συχνά αυξάνεται ταχύτερα από ό,τι οι εκροές. Σύμφωνα με την Eurostat το 2014 η αξία των εισροών στην Ε.Ε. ήταν 5,4 δισ. ευρώ ενώ η αξία των εκροών ανήλθε στα 9,3 δισ. ευρώ». Επιπλέον ένα ακόμα πρόβλημα – σύμφωνα με τον κ. Χατζηγεωργίου –  έχει να κάνει με το γεγονός ότι «πολλά αγροτικά προϊόντα δεν είναι ανταγωνιστικά στις αγορές του εξωτερικού με αντίστοιχα ομοειδή. Πολλές φορές μάλιστα ακόμα και στην εσωτερική αγορά». Στα προβλήματα συμπεριέλαβε επίσης τον πολυτεμαχισμό της αγροτικής γης «στην Ελλάδα μόνο το 3% των εκμεταλλεύσεων έχει πάνω από 200 στρέμματα. Ακόμη, οι Έλληνες αγρότες έχουν ακόμα και σήμερα χαμηλό επίπεδο επαγγελματικής κατάρτισης», επεσήμανε.
 
Ο Χαράλαμπος Φιλαδαρλής, Δ/ντής Υποστήριξης και Ανάπτυξης Εξαγωγών της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ συμπλήρωσε ότι «η εξωστρέφεια χρειάζεται γνώσεις, κατάρτιση, ευρύ πνεύμα. Το 35% των εισαγωγών φρούτων και λαχανικών στην Ε.Ε. είναι από την Ισπανία. Το 25% από Ιταλία και μόνο το 4% από την Ελλάδα». Πρόσθεσε ακόμα ότι: «οι εξαγωγές είναι η μοναδική λύση που μένει στους συνεταιρισμούς και στις επιχειρήσεις προκειμένου να επιβιώσουν, να εξελιχθούν και να φέρουν χρήματα στη χώρα. Ο καθένας από εμάς είναι πολύ μικρός για να μπει σ’ αυτή τη διαδικασία. Άρα χρειάζονται συνεργασίες. Ο ρόλος, επομένως, συνεργατικών φορέων σαν τη GAIA είναι ιδιαίτερα σημαντικός». Ο κ. Φιλαδαρλής έκανε λόγο και για την ανάγκη της πληροφόρησης και ενημέρωσης των αγροτών συμπληρώνοντας ότι πρέπει «να αρχίσουμε να ακούμε τι μας ζητάνε οι καταναλωτές. Η επιτυχία έχει να κάνει μ’ αυτό που λέγεται μάρκετινγκ: “κάνε αυτό που ζητάει η εκάστοτε αγορά”. Η ΓΑΙΑ μπορεί να βοηθήσει παντρεύοντας τις προσπάθειες αυτές. Όλοι μαζί και όχι ο καθένας μόνος του μπορούμε να τα καταφέρουμε. Ο μόνος δρόμος είναι ο δύσκολος».
 
Ο Αθανάσιος Τσιοτίνας, πρόεδρος Αγροτικού Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Αρκαδίας «Η Ένωση», στάθηκε – κατά την ομιλία του – στα θέματα των συνεταιριστικών οργανώσεων  σημειώνοντας  «το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το γεγονός ότι ο παραγωγός έχει χάσει την εμπιστοσύνη του προς το συνεταιρισμό. Έχασε την εμπιστοσύνη του γιατί το συνεταιριστικό κίνημα, ο χώρος μπήκε σε λάθος τροχιά, γιατί έμαθε να ζει είτε από προγράμματα, είτε να κάθεται σταθερός στα κεκτημένα. Δεν έμαθε να βάζει την καινοτομία και τη εξωστρέφεια μέσα στη ζωή του κάθε παραγωγού και άφησε ένα κόστος παραγωγής… ανεξέλεγκτο να αυξάνεται χρόνο με το χρόνο. Η τιμή των λιπασμάτων έπεσαν κατά 25% σε όλη την Ευρώπη, κι εδώ πληρώσαμε 1% παραπάνω φέτος. Εμείς σε ποια Ευρώπη ζούμε;» Πρόσθεσε ακόμα ότι «ο συνεταιρισμός θα πρέπει να είναι ουσιαστικά μια “τράπεζα” η οποία με “σκληρούς” όρους να βάζει οικονομική πλάτη στους συνεταίρους. Να δίνει να καλλιεργήσει αλλά να μην του παίρνει λεφτά, αλλά το προϊόν. Οι εξελίξεις που έρχονται πρέπει να μας προβληματίσουν σχετικά με το ποιον δρόμο από τους δύο θα πάρουμε. Θα μείνουμε στάσιμοι στα σημερινά δεδομένα με την παλιά νοοτροπία ότι είμαστε συνδικαλιστές και απλώς φωνάζουμε; Θα ακολουθούμε τις εξελίξεις; Συνεταιρισμοί οι οποίοι απέχουν από ένα business plan και λογική επιχειρηματικότητας, εξωστρέφειας, εξέλιξης, θα έχουν μικρός χρόνο ζωής. 

                            


© GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ 2013-2017 | Όροι χρήσης παροχής υπηρεσιώνΕπικοινωνία